Det er viktig å sperre kredittkortet ditt raskt dersom du har mistet det eller oppdager noen form for misbruk. Her forteller vi deg hvordan du best og raskest gjør det.
Ring for å sperre kredittkortet
Det raskeste og beste er å ringe kredittkortutstederen for å sperre kortet. Det kan du gjøre ved å ringe kundeservice hos den banken eller finansinstitusjonen du har fått kortet fra. Da kan du samtidig få en bekreftelse på at du har meldt fra. Ofte kan du da også få snakke med en kundebehandler som kan fortelle deg om det har vært aktivitet på kortet ditt etter at du mistet det.
Vær imidlertid klar over at slik informasjon ikke alltid er oppdatert, så du må også følge opp det når du får kredittkortregningen.
De fleste kredittkortutstedere har også et eget telefonnummer dedikert til å ta imot meldinger om sperring av kort. De er som regel åpne hele døgnet.
Du bør derfor ikke vente til neste dag, hvis du oppdager tap eller misbruk på kveldstid eller i helgen.
Dersom du ikke har egen telefon tilgjengelig bør du spørre noen om å låne telefon for å varsle kortutstederen din.
Noen ganger kan man miste eller bli frastjålet en veske eller bag med både telefon og lommebok. I slike fortvilte tilfeller er det viktig å finne en måte å melde fra på, både til kortutsteder og politi, så raskt som mulig.
Bank Telefonnummer
DNB 22 44 90 00
Nordea 22 42 42 00
SpareBank 1 22 00 42 00
Danske Bank 22 48 80 00
Handelsbanken 22 82 22 00
Sbanken 22 31 31 00
KLP 22 38 38 00
Sparebanken Vest 55 27 55 00
Gjensidige Bank 22 40 40 00
Eika Kredittbank 66 77 90 00
Santander: +47 21 08 39 01
Bank Norwegian: 23 36 16 99
Finn telefonnummer for sperring raskt
Siden det er viktig å kunne sperre et tapt kredittkort raskt kan det være lurt å ha telefonnummeret for sperring i kontaktlisten på telefonen din.
Telefonnummeret til ditt kredittkortselskap finner du som oftest på baksiden av kredittkortet. Dersom kortet allerede er mistet finner du telefonnummeret for sperring hos banken som har utstedt kredittkortet.
Husk på at dersom du ringer fra utlandet må du legge til prefikset for Norge, +47.
Bankenes meldingstjeneste
Du kan også ringe til Bankenes Meldingstjeneste for å få sperret et frastjålet kort. De kan du nå på telefon 800 30 250 hvis du er i Norge. Hvis du er i utlandet må du ringe +47 2221 4055.
Du kan også ringe dit for å melde fra dersom din BankID-brikke er blitt frastjålet.
Bankenes Meldingstjeneste er en service som Nets yter på vegne av bankene.
Sperre kredittkort i nettbank
De fleste banker og kredittkortforetak har en nettside hvor du kan logge deg inn og selv sperre kortet. Dersom du har tilgang til internett på en mobil, nettbrett eller PC er det som regel raskt å utføre.
Det vil imidlertid kreve at du har enten en BankID-brikke fra banken eller Bank-ID på mobil tilgjengelig, for å kunne logge deg inn.
Video viser hvordan du sperrer et kredittkort i nettbanken
Sperre kredittkort via e-post
Du kan også sende en e-post til kortutstederen din dersom du ønsker å sperre et kort. Det tar imidlertid lengre tid. Likevel er det bedre enn å ikke melde fra i det hele tatt.
Så hvis du ikke får ringt, eller ikke komme igjennom på det nummeret du forsøker, så er det et alternativ.
Det å melde fra kan være grunnleggende viktig i etterkant med tanke på ansvarsforhold. Hvis du har sendt en e-post kan du vise til at du har meldt fra så snart du ble klar over at kortet ditt var på avveie.
Følg med på kredittkortregningen
Hvis du har opplevd å miste eller blitt frastjålet kredittkortet er det ekstra viktig å følge med på den neste kredittkortregningen. Selv om du var rask til å sperre kortet bør du se nøye etter at kortet ikke har blitt brukt til annet en det du selv har brukt det til.
Dersom du finner noe mistenkelig på regningen må du umiddelbart kontakte kredittkortbanken din.
Ansvar ved misbruk av kredittkort
Dersom du er raskt til å melde fra om et tapt kredittkort øker det sjansen for at du slipper unna med skrekken. Hvis du i tillegg har fulgt alle andre sikkerhetsråd, som for eksempel å ikke oppbevare PIN-koden din tilgjengelig, så vil du neppe bli belastet for eventuelle svindelforsøk med kredittkortet ditt.
Men dette fordrer at du melder fra raskt om at du har mistet kortet. Så vær bevisst på hvor du oppbevarer bankkortene dine. Følg med på at de er på plass, og meld raskt fra hvis de ikke er det.
Oppsummering
- Har du mistet kredittkortet, bør du sperre det umiddelbart. Dette gjør du ved å ringe kredittkortutsteder.
- På utstederens nettsider kan du finne telefonnummeret til kundeservice. Noen har også egne døgnåpne tjenester for sperring av kort. Legg gjerne telefonnummeret for sperring inn i kontaktlisten din.
- Du kan også ringe til Bankens Meldingstjeneste på telefon 800 30 250, eller +47 2221 4055 fra utlandet. En annen mulighet er å sende e-post. Dette bør være siste utvei, siden det kan ta tid før e-posten behandles.
- Å melde fra raskt om tapet av kredittkortet, kan redusere risikoen for at blir svindlet.