Har du et kredittkort, har du kanskje hørt om regionsperre. Dette er et sikkerhetstiltak du kan opprette for å redusere risikoen for at kredittkortet ditt blir misbrukt i bestemte deler av verden.
Å opprette en regionsperre kan være et smart tiltak om du er redd for at kredittkortopplysningene skal bli misbrukt mens du er på reise for eksempel. Hvis du vet at du ikke skal reise til bestemte regioner i verden, kan du sperre for bruk i disse områdene.
Vær likevel bevisst på at regionsperren ikke alltid gjelder for kjøp over nett, men kun i fysiske butikker. Du kan bruke kortet som vanlig selv om du har opprettet en slik sperre. Det er ikke mulig å sperre for bruk i Norge via denne tjenesten.
Når du aktiverer regionsperren, kan du velge hvilke regioner kortet skal være aktivt i, for eksempel:
- Norden
- Europa
- Asia
- Amerika
I noen tilfeller kan du til og med begrense bruken av kortet til kun et land. Hvis du planlegger en reise, kan du endre regioner slik at kortet er aktivt kun i de landene du skal besøke.
Hvordan opprette regionsperre
Hvordan du oppretter regionsperre, vil variere fra bank til bank, men felles for de aller fleste bankene er at du må logge inn med BankID på bankens nettsider og velge «Kort» eller lignende fra menyen. Velg kredittkortet du vil legge inn en regionsperre på, og legg inn en sperre for de områdene du ønsker.
Tips: Se også vår artikkel om kredittsperre her.
Oppheve regionsperre
Det er like enkelt å oppheve regionsperren som å opprette den, og det gjøres med samme fremgangsmåte. Her foreligger det ingen regler om hvor lenge regionsperren må vare før du opphever den. Dette kan du gjøre når du selv vil. Du kan også kontakte banken om du ikke får til å endre sperren selv.
Er du på reise i et område du har opprettet regionsperre for, og har glemt å endre denne, vil det ikke skje annet enn at kredittkortet ikke godtas som betalingsmetode.
NB: Har du en sterk mistanke om at kredittkortopplysningene dine har kommet på avveie, bør du snarest sperre kredittkortet for all bruk. Dette kan gjøres via nettbanken din eller ved å ta kontakt med banken.