Kredittkort gir deg kjøpsforsikring

Kredittkort blir ofte anbefalt som betalingsmåte, spesielt ved nettkjøp. Det er det svært gode grunner til. Her forteller vi deg hvordan du er ekstra trygg når du benytter kredittkortet når du shopper, både på nett og i fysiske butikker.

Lover og regler ved bruk av kredittkort

I Norge sørger Finansavtaleloven for at vi har ekstra beskyttelse når vi handler med kredittkort.

Den slår fast at kredittyter har likt ansvar som selger for at du mottar varen eller tjenesten du har betalt for. Hvis du ikke betaler med kredittkort er det ingen kredittyter. Da må du selv ta kampen mot en eventuell useriøs selger. Derfor er det tryggere å betale med kredittkort enn med debetkort eller kontanter.

Hvis det oppstår problemer ved kjøpet, som for eksempel at du ikke får den varen eller tjenesten du har betalt for, så står kredittkortselskapet solidarisk med deg. Det vil si at dersom et firma du har handlet med ikke vil, eller kan, betale deg tilbake, så må kredittkortselskapet gjøre det.

Dette kan være ekstra viktig for eksempel i de tilfeller hvor selgeren går konkurs før du får varen eller tjenesten du har bestilt og betalt for.

Forutsetninger ved bruk av kredittkort

Mange norske kredittkort har ekstra kjøpsforsikring innbakt i kortet. Denne gjelder kun om varen ellet tjenesten har en feil eller mangel.

Det er noen forutsetninger for at du skal få hjelp fra kredittkortselskapet. Det er:

  • Du må ha handlet med det gjeldende kredittkortet.
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende (ikke et privat kjøp som for eksempel en brukt vare fra en privatperson).
  • Varen eller tjenesten du har kjøpt må ha en feil eller mangel. Angrerett er noe annet.
  • Du skal først kontakte selgeren for å forsøke å komme til en enighet.

Tips: Les også vår artikkel som forklarer hva et kredittkort er.

Ekstra forsikring i kredittkort

Enkelte av kredittkortene du blir tilbudt i Norge har ekstra kjøpsforsikring i tillegg. Det er ofte gratis, men hos noen kan du måtte betale for det.

Denne kjøpsforsikringen er gyldig i 90 dager etter at du har handlet med kortet. Det vil si at dersom varen du har kjøpt blir stjålet eller skadet i løpet av denne perioden så vil du du få pengene tilbake. Det er selvfølgelig da en forutsetning at varen er betalt med det aktuelle kredittkortet. Så vær bevisst på hvordan du betaler.

Også gyldig i utlandet

Det er viktig å merke seg at Finansavtaleloven gjelder for alle norske kort ved bruk både i Norge og i utlandet. Du er også dekket ved handel i utenlandske nettbutikker.

Kjøpsforsikringen er svært gunstig i mange situasjoner. Ikke minst er det fint når du er på reise. Dersom du kjøper noe som går i stykker på hjemreisen får du dekket tapet.

Slik kan du få hjelp

Kontakt først salgsstedet hvor du brukte kredittkortet dersom du opplever problemer med kjøp. Kontakt deretter kredittkortselskapet om du fortsatt har problemer.

Hvis du opplever problemer ved et kjøp med kredittkort, bør du først kontakte salgsstedet og forsøke å få en refusjon eller ny vare eller tjeneste. I henhold til Forbrukerkjøpsloven må du gjøre det innen to måneder etter at du har foretatt kjøpet.

Hvis du ikke kommer til enighet med selgeren må du kontakte kredittkortselskapet som har utstedt kredittkortet du betalte med. I nettbanken eller appen til utsteder ditt vil transaksjonen du klager på være synlig.

Likevel er det viktig at du selv også beholder kvitteringer og eventuell annen korrespondanse fra selgeren. Dette er viktig bevis dersom saken ikke løser seg på en enkel måte.

Kredittkortutsteder står sterkere mot svindlere

Kredittkortforetaket vil som regel kunne gi deg god hjelp. De kjenner ofte til lignende saker som det du opplever, og vil ofte kunne løse problemer raskt hvis det er snakk om ødelagte eller uteblitte varer.

Dersom det er snakk om svindel så vil saken kunne være vanskeligere. Likevel skal kredittkortselskapet dekke ditt tap, og så ta kampen videre med selgeren. Et kredittkortselskap står mye sterkere overfor useriøse aktører enn det du alene som privatperson gjør.

Klagenemnd for kredittkortbruk

Dersom du skulle oppleve at du ikke får hjelp fra kredittkortforetaket du benytter, kan du klage til Finansklagenemnda.

Det er et bransjebasert klageorgan. De behandler klagesaker mot ulike finansaktører, som banker og forsikringsselskap.

Du kan også søke ytterligere råd og hjelp hos Forbrukerrådets avdeling for finans.

Følg med på kredittkortregningen

Til sist er det viktig å alltid følge med på regningen du får fra kredittkortselskapet du benytter. Sjekk at alle postene der er noe du kjenner igjen. Dersom noe virker mistenkelig så bør du snarest ta kontakt med kredittkortselskapet. Så hjelper de deg til å finne svaret, eller klage, hvis det trengs.

Oppsummering

  1. Kredittkort er anbefalt betalingsmåte ved nettkjøp, fordi det gir deg bedre beskyttelse mot svindel og konkurs. 
  2. Noen kredittkort har kjøpsforsikring som dekker feil eller mangler. Da må du ha brukt kredittkortet til å utføre kjøpet, og varen kan ikke være kjøpt hos en privatperson. Forsikringen gjelder i 90 dager etter kjøp.
  3. Ved feil eller mangler, må du først kontakte selgeren. Hvis dere ikke kommer til enighet, må du kontakte kredittkortselskapet. Neste instans er Finansklagenemnda.
  4. Følg alltid med på kredittkortregningen. Oppdager du noe mistenkelig, bør du kontakte kredittkortselskapet snarest. 
Meny