Tips for å unngå kredittkortsvindel

Svindel med kredittkort og gjennom falske e-poster foregår stadig. Det er derfor viktig å sette seg inn i hvordan man best unngår å bli offer for slike svindelforsøk. Her viser vi deg hvordan.

Slik unngår du kredittkortsvindel

Du bør aldri oppgi kontonummer eller kortnummer fordi noen ber deg om det i en e-post. Blir du bedt om det, så ta kontakt med banken din.

Kredittkort blir gjerne anbefalt å bruke når man handler på nett, fordi man kan sjekke transaksjonen før man betaler kredittkortregningen. Likevel er det svært viktig å kun oppgi kredittkortnummeret til firmaer som virker seriøse.

Hvis du vurderer å handle fra en nettbutikk du ikke kjenner fra før, kan det være lurt å sjekke litt om dem først. Da kan du google firmaet, og se om noen har skrevet om dem, og du kan lese kundevurderinger.

Du kan komme ut for kredittkortsvindel etter å ha oppgitt kredittkortnummeret ditt på en nettside du har besøkt. Da kan du bli trukket et beløp fra kredittkortet, uten at du selv har godkjent det. Dette skjer typisk etter at man har blitt lovet noe «gratis», hvis man oppgir kredittkortnummeret.

Hvis du ser at det er trukket et beløp fra kredittkortet ditt som du ikke har godkjent, så må banken tilbakeføre det. Så sjekk alltid alle transaksjonene på kredittkortregningen, før du betaler den.

Tips: Se også hvordan sperre kredittkortet ditt.

En seriøs bedrift vil aldri be deg oppgi passordet ditt, og de vil heller ikke be deg sende annen sensitiv informasjon i en e-post. Derfor bør det ringe en alarmbjelle hvis du mottar en e-post hvor noen ber deg om å sende inn slik informasjon.

Tips for å avsløre svindelforsøk

Vær oppmerksom på følgende for å avsløre svindelforsøk:

  1. Ha våre tips om hva som kan avsløre svindel-e-post i bakhodet når du sjekker e-posten din. Du bør for eksempel aldri trykke på lenker i en e-post du ikke er helt sikker på avsenderen av.

    At avsender ber om dine personopplysninger er et faretegn. Ansvarlige firmaer vil ikke under noen omstendigheter be deg sende kredittkortnummer, kontonummer, brukernavn, passord eller pinkode i en e-post. Dette er informasjon du ikke må sende til noen. Kredittkortnummer oppgis kun ved betaling i kassen hos seriøse nettbutikker.

  2. Se på avsenders e-postadresse. Store og etablerte bedrifter har egne domenenavn, og bruker ikke for eksempel gmail eller hotmail-adresser. Det er likevel også viktig å huske på at avsenderens e-postadresse kan endres på. Noen gir seg derfor ut for å være sendt fra et annet firma enn det det i virkeligheten er, derfor er det ikke nok å kun sjekke e-postadressen.
  3. Se på velkomsthilsenen. Svindelforsøk sendes ut til mange, og derfor er ofte åpningshilsenen generell. Det kan for eksempel stå «Kjære kunde» eller «Dear customer». Bedrifter som allerede har deg som kunde vil derimot bruke navnet ditt, når de sender deg en e-post. Da vil det for eksempel stå «Hei, fornavn etternavn» eller «Kjære fornavn».
  4. Krav om hurtig handling er et varsko. I en svindel-e-post bes det ofte om at du gjør noe raskt, ofte fordi svindleren forsøker å få tilgang til din bankkonto. Banker har imidlertid sikkerhetsordninger som gjør at de oppdager det dersom noen forsøker å komme inn på kontoen din. Da blir den sperret inntil du selv åpner den igjen, eller banken tar kontakt med deg for å forhøre seg om du har autorisert tilgangen. Dersom du blir bedt om å gjøre en handling raskt, enten sende informasjon eller klikke på bestemte lenker, bør du la være å gjøre det.
  5. Ikke trykk på lenker. Svindlere vil ofte forsøke å få tilgang til dine opplysninger ved å komme inn på din PC eller mobiltelefon. Derfor forsøker de å få deg til å trykke på en lenke, men det bør du ikke gjøre. Slike lenker kan se ut som de fører til et etablert selskap, men i virkeligheten sender de deg til en falsk nettside for svindleren. Ofte kan du avsløre slike falske lenker ved å kun føre pekeren over den, uten å trykke på den. Da vil adressen lenken fører til vises i nettleseren din, nederst i venstre hjørne.
  6. Ikke åpne usikre vedlegg. Mange svindlere ber deg om å åpne et vedlegg som er med i e-posten. Det er det viktig å ikke gjøre, hvis du ikke er helt trygg på avsenderen. Slike vedlegg kan i verste fall inneholde virus eller skadelig programvare.
  7. Vær oppmerksom på dårlig språk. Mange e-poster med svindelforsøk er skrevet på dårlig norsk. De er gjerne skrevet på et annet språk, og deretter oversatt til mange andre språk ved hjelp av oversettelsesprogrammer og KI. Selv om disse programmene i dag fungerer bra, så kan det ofte være noen rare fraser i slike e-poster.

Lær deg disse punktene, og ha dem i bakhodet når du går gjennom e-posten du mottar. Dersom du i noen tilfeller skulle være i tvil, er det best å være på den sikre siden. Da bør du ta kontakt med selskapet e-posten gir seg ut for å komme fra.

Tips: Du kan lese flere råd om nettsikkerhet hos ulike banker, som Forbrukertilsynet, Online.no og hos Politiet.

Hvis en svindler har fått tak i ditt kredittkortnummer, og brukt det for å overføre penger, skal banken betale deg tilbake dersom du ikke autoriserte overførselen. I tillegg til å være på vakt for svindel-e-poster, bør du derfor også være nøye med å gå gjennom transaksjonene på kredittkortet ditt.

Kredittkortsvindel og falske e-poster

Svindel med såkalt «phishing», eller «fisking», er en mye brukt metode for å svindle til seg adgang til bankkontoer. Da sender svindleren ut falske e-poster til mange mottakere, i håp om at noen biter på svindelagnet.

Forbrukertilsynet har rapportert om mange slike tilfeller, der svindlerne har gitt seg ut for å være for eksempel kredittkortselskaper, banken din, Posten eller Skatteetaten. De kan også bruke andre kjente firmanavn.

Svindlere utgir seg for å være et kjent firma

Da sender svindlerne ut en e-post som ser ut som den kommer fra et av disse selskapene, eller et annet firma du kjenner, som for eksempel banken din. I e-posten ber svindlerne om at du oppgir personinformasjon, som passord eller kontonummer. De begrunner ofte dette med at de har hatt dataproblemer, eller de gir en annen forklaring.

Hvis du sender inn de personopplysningene svindlerne ber om, vil de bruke den til å få tilgang til kontoen din, eller kredittkortet ditt. I enkelte tilfeller kan de også bruke din personinformasjon til å svindle andre i ditt navn. Både å bli svindlet for pengebeløp og id-tyveri er svært ubehagelig å komme ut for.

Derfor er det viktig å avsløre slike svindel-e-poster, og ikke under noen omstendighet sende fra seg personopplysninger uten å være trygg på mottakeren. Husk at banken din aldri vil be deg om å sende dem ditt passord, brukernavn eller din pin-kode.

Slik avslører du svindel på nett

Mange svindlere gir seg ut for å være PayPal

Mange svindlere forsøker å lokke folk til å oppgi personinformasjon, som kontonummer og passord, ved at de sender falske e-poster. Da ser det ved første øyekast ut som e-posten kommer fra et firma du kjenner, som banken din, Posten eller et annet etablert foretak.

Det er verdt å være klar over at betalingstjenesten PayPal har vært ekstra utsatt for at svindlere utgir seg for å være dem.

Du kan lese om det på nettsidene deres. Forbrukertilsynet forteller også at de har mange eksempler på dette. Samtidig er PayPal opptatt av sikkerhet, og vil aldri be verken nye eller eksisterende kunder om å sende sensitiv informasjon i en e-post.

Svindlerne vil forsøke å lokke deg til en falsk side, hvor de ønsker at du skal legge inn personopplysningene dine. De kan for eksempel sende en e-post hvor de sier at noen har forsøkt å logge seg på PayPal-kontoen din, og så ber de deg klikke på en lenke for å stanse forsøk på å trekke penger fra kontoen din.

Dette er imidlertid ikke noe PayPal vil be deg om. PayPal vil dessuten ikke sende generelle e-poster for å be om informasjon, de vil alltid skrive en personlig velkomsthilsen i sine e-poster.

Tips: Se også hvordan du bruker kredittkort på reise

Oppsummert

Det er viktig å være oppmerksom på noen huskeregler for å unngå svindel med e-post og kredittkort. De viktigste punktene er å:

  • Være oppmerksom på falske e-postavsendere
  • Ikke oppgi personinformasjon som kredittkortnummer eller passord i e-poster
  • Være oppmerksom på e-poster med generell hilsen, og med dårlig språk
  • Være oppmerksom på lenker til falske nettsteder. Ikke klikk på lenker i e-poster du ikke er helt sikker på avsenderen av
  • Være oppmerksom på e-poster hvor du blir bedt om rask handling
Meny